Find artikler til din opgave

17. juni 2021
Find artikler om dit emne - både når du har brug for flere perspektiver, og når der er rift om bøgerne.

Har du svært ved at finde bøger om dit emne? Eller har du brug for mere viden? Artikler er gode kilder til din opgaveskrivning. Undgå opgavepanik og supplér f.eks. med artikler og giv også herved din litteraturliste mere tyngde.

Hvor finder jeg artikler til min opgave?

Infomedia finder du artikler fra alle landets dagblade, aviser og tidsskrifter. Vær opmærksom på, at du skal være på biblioteket for at kunne bruge Infomedia.

bibliotek.dk kan du finde de samme artikler som i Infomedia og endda endnu flere som du kan læse online. Og i modsætning til Infomedia kan du læse artiklerne uanset hvor du befinder dig. Det eneste du skal gøre er at logge ind med dit bibliotekslogin og så kan du læse løs.

Faktalink er en samling artikler om aktuelle, samfundsrelevante og historiske emner som har bred interesse. Her finder du artikler om kultur, sport, politik, medier og meget mere. De er overkommelige at læse og giver en god baggrundsviden til dit emne. Se også Faktalink Light, der er korte og lettilgængelige artikler, som henvender sig til de 10-12 årige eller til læsesvage unge og voksne.

Forfatterweb er et forfatterleksion med portrætter af ca. 1300 børne-, ungdoms- og voksenforfattere. Få et samlet overblik over et forfatterskab eller analyser af udvalgte tekster.

Gale In Context er stedet for dig, hvis du søger gode og pålidelige artikler om alverdens naturvidenskabelige emner. Basen rummer emner såsom medicin, biologi, kemi, matematik og meget mere. Gale in Context anbefales til dig, der savner et supplement til den danske faglitteratur og gerne vil have en nem og overskuelig indgang til komplicerede emner.

I Explora kan du finde viden og information om langt de fleste emner. Her kan du finde artikler, anmeldelser, biografier, billeder og meget mere. I Explora er der artikler fra populære tidsskrifter såsom Time, Newsweek, National Geographic, men også mere videnskabelige tidsskrifter såsom f.eks. The Lancet.

Brug for hjælp?

Du er altid velkommen på dit lokale bibliotek, hvis du har brug for hjælp til informationssøgning eller hjælp til at finde gode kilder til dit emne.

Hvorfor og hvornår er det smart at bruge artikler i sin opgave?

Er der rift om bøgerne, eller har du ikke mulighed for at komme på biblioteket, kan artikler blive din redning

• Artikler kan enten læses direkte online, leveres digitalt eller pr. post med kort leveringstid.
  • Skal opgaven afleveres om få dage, kan artikler være overskuelige at læse
  • Få dit emne belyst fra flere vinkler
  • Tidsskriftartikler er ofte skrevet er fagpersoner med høj troværdighed.
  • Avisartikler er skrevet af journalister, de er aktuelle og debatskabende. Journalister er ikke nødvendigvis eksperter.