Sprogfitness 2023

17. maj 2023
Leg med sprog og krop

300 børnehaveunger var samlet til den årlige omgang Sprogfitness 2023 til en vidunderlig og varm dag i Kongevejsparken. Her brugte de dagen på at flekse deres sproglige muskler igennem sjove lege og opgaver.

Biblioteket Sønderborg og pædagogstuderende fra UC Syd stod udklædte klar på de mange forskellige poster, hvor ungerne blev udfordret på rim og remser, ordsammensætninger, dyr, farver og mange andre sproglige finurligheder.

Lav jeres helt egen Sprogfitness - derhjemme, i dagtilbuddet eller skolen

Alle legene er som altid frit tilgængelige, og pædagog- og læreruddannelsen fra UCN i Aalborg har produceret små instruktionsvideoer til at ledsage nogle af legene. De udvalgte lege, som demonstreres i videoerne, er:

Børnehaver + 0. klasser:

Mimikmakker, Hvem er du og hvad laver du?, Slangemor, Den døve mand og Sportskaos.

Indskolingen 1.-3. klasse:

Hvem, hvad hvor, Alle mod alle, Orddomino, Historiepuslespillet og Skibet er ladet med.

Legene til børnehaver + 0. klasse kan du finde på Bibliotekernes Sprogsporet hjemmeside. Find legene her: sprogsporet.dk

Sprogfitness-legene til indskolingen (1.-3. klasse) kan du finde på Bibliotekernes Læsespor.