Voksne

Nørre Havnegade 15
6400 Sønderborg
Danmark

Hvad er ægte dansk mad? Det spørgsmål har vakt heftig debat i mere end 150 år. Foredraget giver indblik i, hvordan vi gennem tiden har diskuteret og defineret dansk madkultur, og hvordan forskellige forestillinger har påvirket vores forhold til den mad, vi spiser.

Ser du foredraget mens du laver mad, så er Carolines forslag til en dansk menu a la 1910 farsretter som fx frikadeller eller forloren hare. Alternativt kunne det være Danmarks nationalret ”Stegt flæsk med persillesovs”.

Caroline Nyvang er seniorforsker ved Det Kongelige Bibliotek. Hendes forskning fokuserer på oversete aspekter af dansk madhistorie. Det har hun senest skrevet om i bogen Stegt flæsk med persillesovs, der udkom ved Århus Universitetsforlag i 2022.

Livestreamingen er en del af Bibliotekernes festival for historie, hvor årets tema er med lånte fjer.

Bibliotekernes festival for historie