Voksne

Danmarkshistorien på lånte fjer – livestreaming

Portræt af Kåre Johannesen og Kasper Holdgaard Andersen
Samtalen med Kasper Holdgaard Andersen og Kåre Johannesen er en del af Bibliotekernes festival for historie
Mød bare op: Gratis
Niveau 2, Indsigten

Nørre Havnegade 15
6400 Sønderborg
Danmark

I denne samtale graver historiker og forfatter Kåre Johannesen sammen med forsker og ph.d. Kasper Holdgaard Andersen fra Moesgaard Museum ned i de danske nationalsymboler, deres historie og deres mulige forfald. For når alt kommer til alt, er det så egentlig dansk – eller er det noget vi har lånt, stjålet, fået overleveret eller digtet på? Vi griber fat i nogle af de historiske holdepunkter, som vi betragter som allermest danske. Hvilke overleveringer, kulturmøder og traditioner bygger historierne på? Hvordan kan historier som disse være med til at skabe en fælles historie og national identitet for Kongeriget Danmark?

Den livestreamede samtale modereres af bibliotekar og kulturformidler Gustav Flyvbjerg Maindal.

Samtalen er en del af Bibliotekernes festival for historie, hvor årets tema er med lånte fjer.

Bibliotekernes festival for historie