Digitalt guld til din opgaveskrivning

17. juni 2021
Sådan kan du blive bedre til at søge!

Skal du til at skrive en større opgave på din ungdomsuddannelse? ekurser.nu har lavet en række videoer, der kan vejlede og hjælpe dig gennem de mange faser af søgeprocessen og giver tips og tricks i form af korte videoer.

Oversigt over kurser til studerende:

Tips til din søgestrategi: Find de gode kilder til din opgave med søgeord og emnetal.

Digitale kilder til din opgave: Få et hurtigt men grundigt overblik, over de ressourcer du kan bruge som kilder til din opgave.

Find kilder til opgaveskrivning med Mediestream: I Mediestream kan du finde gammelt dansk avisstof, som kan være gode kilder til opgaver om danske emner i historie og samfundsfag, hvor du skal bygge opgaven på primærkilder.

Tips til søgning på bibliotek.dk: Bliv bedre til at finde det du leder efter i Bibliotek.dk. Bibliotek.dk giver dig et samlet overblik over materialer på de offentlige danske biblioteker – og mulighed for at bestille til afhentning på dit eget bibliotek.

Find danske avisartikler i Mediearkivet: Bliv skarp til at søge artikler i Danmarks største avisarkiv Infomedia. Infomedia giver dig adgang til mere end 60 millioner danske artikler fra regionale og landsdækkende dagblade, lokale ugeaviser, fagblade og magasiner.

Søg strategisk med Google: Lær at lave en bedre og mere målrettet søgning i Google, så du får færre og bedre resultater.

Skil guldkorn fra nonsens: Hvordan vurderer man om en kilde er pålidelig, og hvordan forholder man sig kritisk til indholdet? Få her en guide til kildekritik og kildevurdering, så du kan skille guldkorn fra nonsens på internettet.