Mediestream

Mediestream - Aviser

Adgang
Kun på biblioteket
Mediestream Folkebibliotek giver dig mulighed for at læse i udvalgte historiske aviser fra perioden 1918 til 2001.

Lige nu tæller tilbuddet 5,4 mio. avissider fordelt på 40 titler. Indholdet består af hele aviser med digitaliserede helsider. Du læser artikler i deres "oprindelige miljø" af tidsbeslægtede artikler og annoncer.

Søg i Det Kgl. Biblioteks mediesamlinger. Der er forskel på hvad du har adgang til alt efter hvor du befinder dig. Det du har adgang til hjemmefra og fra biblioteket er AVISER.

Listen over samtlige digitaliserede aviser findes her. Du kan læse alt der er mere end 100 år gammelt direkte på skærmen hjemmefra og på biblioteket og du kan få henvisninger til hvor du finder artiklerne i nyere aviser.

Generelt gælder det at aviser udgivet efter 31. december 1918 kan man søge i hjemmefra, men for at kunne læse i dem skal man møde op på en af de tre pligtafleveringsinstitutioner – Det Kgl. Bibliotek Århus, Det Kongelige Bibliotek eller Det Danske Filminstitut.

Biblioteket Sønderborg abonnerer på Mediestream Folkebibliotek der indeholder nogle nyere aviser, som du automatisk får adgang til når du befinder dig på et af bibliotekerne i Sønderborg kommune og søger via Mediastream på vores computere. Mediestream Folkebibliotek indeholder 5 mio. avissider fra tidsperioden 1918 til 2001. Her kan du se hvilke aviser der er indbefattet af ordningen, listen er dog ikke helt opdateret i forhold til hvor meget der efterfølgende er blevet scannet ind.

Af aviser der er specielt interessante for lokalhistorisk interesserede kan vi bl.a. fremhæve Sønderjyden (1954-1974), Sonderburger Zeitung (1920-1929), Hejmdal (1893-1975) og Nordschleswigsche Zeitung (1929-1945), som alle er med.

Læs mere om hvordan du må bruge avisernes indhold til her

Har du spørgsmål kontakt Agnete Moos: agms@sonderborg.dk