Læsekredse

I en læsekreds eller læseklub læser man den samme bog og deler sin læseoplevelse med de andre i gruppen. Der er læsekredse og -klubber for børn, unge og voksne. Der er også speciallæsekredse, hvor der udelukkende læses fantasy, bøger på engelsk eller videnskabelig litteratur.

Om læsekredse

Icon Description
  • Biblioteket sørger for at læsekredsens bøger bliver indsamlet, så medlemmerne får bogen på samme tid.
  • Læsekredse mødes typisk en gang om måneden. Nogle mødes privat, andre mødes på biblioteket.
  • Biblioteket hjælper i øjeblikket mere end 100 forskellige læsekredse med at finde og låne litteratur.

Bøger til læsekredse

Icon Description

Lad én person fra læsekredsen stå for kontakten til biblioteket. Læsekredsen får besked når næste bog er klar. Bøgerne hentes på ét af bibliotekerne, hvor de er lagt frem.

• Biblioteket har en række bogsæt til læsekredse. Kontakt læsekredsbibliotekaren for at bestille et bogsæt.
    • Se de aktuelle bogsæt nederst på siden.
  • Læsekredsen kan også vælge bøger, der ikke findes som bogsæt. Kontakt læsekredsbibliotekaren for at bestille bøgerne.
  • Læsekredsen kan lade det være op til bibliotekaren eller selv vælge, hvilke bøger der skal læses. Dog kan nye eller meget populære bøger ikke skaffes.

Hvordan starter vi vores egen læsekreds?

Icon Description

Er I allerede en gruppe mennesker, der har lyst til at danne en læseklub, kan biblioteket hjælpe jer på vej.
Ofte kan læseklubben styrke sammenholdet i en allerede eksisterende gruppe, det gælder både, hvis I er naboer, kender hinanden fra job eller deler en hobby. Man ser nye facetter af hinanden, når man lærer hinanden at kende som læsepartnere.

Biblioteket hjælper jer gerne med at danne jeres egen læseklub. Kontakt én af vore læsekredsbibliotekarer. De kan tilbyde at deltage i et opstartsmøde, hvor I taler om, hvad I vil læse, hvor ofte I vil mødes samt hvor og hvordan I vil mødes.

Vil du med i en læsekreds?

Icon Description

Der er forskellige læsekredse. Her finder du kontaktoplysninger:

Skønlitterære læsekredse for voksneHanne M. Sørensen
hmso@sonderborg.dk
Telefon: 88 72 42 00 eller 27 90 60 04
The Fantasy Fellowship
– fantasy-læsekreds for voksne
Morten Raarup Jørgensen
mujr@sonderborg.dk
Sci-fi Book Club Sønderborg
– Science fiction læsekreds for voksne
Morten Raarup Jørgensen
mujr@sonderborg.dk
Engelsk læsekredsLine Kveiborg
likv@sonderborg.dk
Læseklub for børn og ungeKarla Dons Jensen
kaje@sonderborg.dk

Find inspiration til læsningen

Icon Description

Litteratursiden.dk finder du omtaler af nye bøger, genrer og tendenser i litteraturen.

Laesekompasset.dk kan pege dig i rigtig retning, hvis du ønsker bøger med en bestemt stemning, længde eller handling.

bibliotekets hjemmeside finder du oversigter over de nyeste bogindkøb, samt inspiration til læsning inden for forskellige emner.

Forfatterweb kan du finde oplysninger om forfattere, hvilke genrer og tema forfattere skriver om og se hvilke forfatterskaber, der minder om hinanden.

Regler for læsekredse

Icon Description
  • Læsekredsen vælger en kontaktperson, som er bindeled mellem læsekredsen og biblioteket. Vi har brug for kontaktpersonens e-mailadresse og telefonnummer.
    Læsekredsen får én bibliotekar tilknyttet. Det er vigtigt, at den primære kontakt foregår mellem denne bibliotekar og kontaktpersonen.
  • Biblioteket tilbyder at skaffe bøger til jer, så alle i læsekredsen får et eksemplar samtidigt. Læsevanskeligheder er ingen hindring. Mange bøger findes med større skrift eller er indtalt på cd/mp3. Her kan ereolen.dk være
    et supplement.
  • Planlæg jeres læsesæson, så datoerne er kendt i god tid og aflever gerne litteraturønsker for hele sæsonen. Alternativt kom med ønsker i god tid: 1 måned før. En lang tidshorisont gør planlægningen lettere og øger muligheden for at I får de bøger I ønsker.
  • Bestil bøgerne hos bibliotekaren. Her kan I også få besked om, om det er realistisk at skaffe jeres ønsker. Vi kan som hovedregel ikke skaffe de nyeste og mest efterspurgte bøger. Den første nyhedsinteresse skal lige lægge sig, før vi kan fremskaffe mange eksemplarer. Der går typisk op til et års tid.
  • Aftal en afhentningsdato. I Sønderborg lægges bøgerne frem medlæsekredsens navn. På lokalbibliotekerne aftales vilkår for afhentning.
  • Læsekredse har udvidet lånetid på bøgerne. Denne kan som udgangspunkt ikke forlænges, da der ofte er tale om bøger fra andre kommuners biblioteker.
    I bogen ligger der en seddel med afleveringsdato. Denne bedes overholdt, så andre ikke skal vente forgæves på bøgerne og så Biblioteket Sønderborg ikke får regninger på bøger lånt fra andre biblioteker. Bøgerne skal altid afleveres på et af bibliotekerne i Sønderborg Kommune.