Kom med i en læsekreds

I en læsekreds eller læseklub læser man den samme bog og deler sin læseoplevelse med de andre i gruppen. Der er læsekredse og -klubber for børn, unge og voksne. Der er også speciallæsekredse, hvor der udelukkende læses fantasy, bøger på engelsk eller videnskabelig litteratur.

Om læsekredse

• Biblioteket sørger for at læsekredsens bøger bliver indsamlet, så medlemmerne får bogen på samme tid.
  • Læsekredse mødes typisk en gang om måneden. Nogle mødes privat, andre mødes på biblioteket.
  • Biblioteket hjælper i øjeblikket mere end 100 forskellige læsekredse med at finde og låne litteratur.
  • Regler for læsekredse (pdf)

Bøger til læsekredse

Lad én person fra læsekredsen stå for kontakten til biblioteket. Læsekredsen får besked når næste bog er klar. Bøgerne hentes på ét af bibliotekerne, hvor de er lagt frem.

• Biblioteket har en række bogsæt til læsekredse. Kontakt læsekredsbibliotekaren for at bestille et bogsæt.
  • Læsekredsen kan også vælge bøger, der ikke findes som bogsæt. Kontakt læsekredsbibliotekaren for at bestille bøgerne.
  • Læsekredsen kan lade det være op til bibliotekaren eller selv vælge, hvilke bøger der skal læses. Dog kan nye eller meget populære bøger ikke skaffes.

Hvordan starter vi vores egen læsekreds?

Er I allerede en gruppe mennesker, der har lyst til at danne en læseklub, kan biblioteket hjælpe jer på vej.
Ofte kan læseklubben styrke sammenholdet i en allerede eksisterende gruppe, det gælder både, hvis I er naboer, kender hinanden fra job eller deler en hobby. Man ser nye facetter af hinanden, når man lærer hinanden at kende som læsepartnere.

Biblioteket hjælper jer gerne med at danne jeres egen læseklub. Kontakt én af vore læsekredsbibliotekarer. De kan tilbyde at deltage i et opstartsmøde, hvor I taler om, hvad I vil læse, hvor ofte I vil mødes samt hvor og hvordan I vil mødes.

Find inspiration til læsningen

Litteratursiden.dk finder du omtaler af nye bøger, genrer og tendenser i litteraturen.

Laesekompasset.dk kan pege dig i rigtig retning, hvis du ønsker bøger med en bestemt stemning, længde eller handling.

bibliotekets hjemmeside finder du oversigter over de nyeste bogindkøb, samt inspiration til læsning inden for forskellige emner.

Forfatterweb kan du finde oplysninger om forfattere, hvilke genrer og tema forfattere skriver om og se hvilke forfatterskaber, der minder om hinanden.

Vil du med i en læsekreds?

Der er forskellige læsekredse. Her finder du kontaktoplysninger:

Skønlitterære læsekredse for voksne
Biblioteket
biblioteket@sonderborg.dk

The Fantasy Fellowship
– fantasy-læsekreds for voksne

Morten Raarup Jørgensen
mujr@sonderborg.dk

Sci-fi Book Club Sønderborg
– Science fiction læsekreds for voksne

Morten Raarup Jørgensen
mujr@sonderborg.dk