Om projektet Under åben himmel

Under åben himmel for for seniorer på 60+, der ønsker at prøve kræfter med aktiviteter, der holder både hjernen og kroppen frisk.

Naturvejledere og biblioteket tager dig med Under åben himmel, hvor vi hører om dyr, træer, planter, følger årstidernes gang og præsenteres for folketro, sagn og anden litteratur, der har med lokaliteten at gøre. Under åben himmel er støttet af projektet Hold hjernen frisk - DGI Idræt og fokus, og Nordea-fonden.

'Hold Hjernen Frisk' er et projekt under DGI Idræt. Projektet sætter ny viden i spil, så flere seniorer kan leve et aktivt liv i længere tid.

I 2050 vil antallet af ældre over 80 år være tredoblet. Mange får derfor flere aktive år, efter de går på pension. Men hvordan holder vi vores hjerne frisk så længe som muligt?

Forskning viser, at fysisk aktivitet, mental stimulering og socialt samvær er vigtige elementer.

I samarbejde med en række biblioteker, foreninger og organisationer landet over, sætter projektet fokus på, hvordan kroppen og hjernen holdes friske, så seniorlivet kan forblive aktivt.

Lokal forankring
I Sønderborg Kommune deltager Biblioteket Sønderborg i projektet med en række arrangementer 'Under åben himmel'. Vi tager Under åben himmel, hvor vi hører om dyr, træer, planter, følger årstidernes gang og præsenteres for folketro, sagn og anden litteratur, der har med lokaliteten at gøre.
Vi lærer at bruge nyttige apps og tage gode billeder med mobilen. Vi lærer om den spiselige natur og frisker hjernen op med remser og vejrvarsler. Vi bevæger os en god strækning hver gang og får en kop kaffe sammen. Fysisk aktivitet, mental stimulering og socialt samvær i vores smukke, lokale natur, er de vigtigste elementer.

Under åben himmel er et samarbejde mellem Biblioteket Sønderborg og kommunens naturvejledere. Arrangementerne er støttet af projektet Hold hjernen frisk - DGI Idræt og fokus, og Nordea-fonden.

Få mere at vide om projektet

Læs mere på DGIs side og på Nordea-fondens hjemmeside.

Hold hjernen frisk

Nordea