15 af årets bedste børne- og ungdomsbøger

15. december 2023
Det myldrer med gode danske børne- og ungdomsbøger. Men hvilke er blandt årets bedste? Her er de 15 bøger, som Kulturministeriets prisudvalg for henholdsvis Illustratorprisen og Forfatterprisen for børne- og ungdomsbøger peger på er blandt de allerbedste i 2023.

Klogere på nye stemmer og ungdomslivet anno 2023
Når man går på opdagelse i de shortlistede bøger, kan man blandt andet blive klogere på temaer som køn og krop og få flere nuancer på det at være ung i dag. Ser man på billedsiden vidner de shortlistede bøger om, at dansk børnelitteratur sprudler af højt kunstnerisk kvalitet, som viser sig i meget forskellige visuelle udtryk.

Hele otte danske forlag har bøger med blandt de shortlistede titler.

Se shortlisten til Kulturministeriets Forfatterpris og Illustratorpris for børne- og ungdomsbøger 2024

Fra shortliste til nomineringer og prismodtagere
I februar indsnævres feltet til seks B&U-titler. Tre titler nomineres til Illustratorprisen, og tre titler nomineres til Forfatterprisen. I løbet af foråret 2024 vil de topriser blive uddelt ved en prisoverrækkelse i Kulturministeriet.

Fakta om Kulturministeriets B&U-litteraturpriser
Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger er blevet uddelt siden 1954, mens Illustratorprisen er blevet uddelt siden 1979. Tidligere prismodtagere tæller blandt andre Tove Ditlevsen, Halfdan Rasmussen, Kim Fupz Aakeson, Josefine Ottesen og Signe Kjær.

Læs mere om Forfatterprisen og Illustratorprisen for børne- og ungdomsbøger

Find de nominerede bøger herunder