Har du været forbi din kommunale bogpusher i dag?

18. januar 2024
Ny forskning ser nærmere på, hvorfor biblioteker kan fungere som velvære-oaser i en travl hverdag, og dermed kan have markant positiv indflydelse på vores trivsel

DR er på gaden med en spændende artikel der sætter fokus på, hvordan brugen af biblioteker kan øge vores livskvalitet med udgangspunkt i et nyt forskningsprojekt fra Aarhus Universitet i samarbejde med Det Nationale Videnscenter for Positiv Psykologi og bibliotekerne i Viborg, Randers og Holstebro.

Artiklen fremhæver, at biblioteker ikke kun er steder for viden, men også nøgler til glæde og velvære. Forskerne, herunder psykolog, lektor og videnskabelig konsulent Hans Henrik Knoop, søger med projektet en mere nuanceret forståelse af, hvordan biblioteker bidrager til vores trivsel.

Ifølge psykologen er der flere ting, der peger på, at det gør os gladere at bruge bibliotekets sociale og kulturelle tilbud: ” Det ser ud til, at det fremmer vores trivsel at være med til aktiviteter på bibliotekerne. Vi ved bare ikke helt præcist hvordan, og det er det, vi ønsker at at få en bedre forståelse af med det her projekt,” citerer DR artiklen Hans Henrik Knoop.

Holstebro Bibliotek er et levende eksempel på denne positive påvirkning, hvor aktiviteter som litteratur-gåture og guidede fælleslæsninger skaber fællesskab. Bibliotekaren, Kathrine Sørensen Bech, bemærker, at biblioteket også ofte fungerer som et fællesskab og et tiltrængt pusterum for borgere med kroniske smerter. Biblioteksrummet betragtes som et åndehul i en travl hverdag, og DR's artikel fremhæver, hvordan dette projekt bringer en videnskabelig tilgang til forståelsen af, hvordan biblioteker kan skabe glæde og trivsel i samfundet.

DR er også stødt på Signe Sloth Petersen, en biblioteksbesøgende med sin søn, der deler sin begejstring over biblioteket som et sted, der bringer glæde til både børn og voksne. Hendes eget barndomsminde om biblioteksbesøg inspirerer hende til at give den samme oplevelse videre til sin søn.

Dette forskningsprojekt er altså ikke blot en dybere videnskabeligt funderet forståelse af bibliotekers overordnede rolle, men også et skridt mod at anerkende biblioteker som vigtige aktører i en fremtid, der har fokus på trivsel blandt samfundsborgerne.

Find artiklen lige her: Hvordan kan du få det bedre af at gå på biblioteket? Det vil forskere nu finde ud af | Indland | DR

DR reportere: Anna Fast Kruse og Torben Møller

DR collage: Nathalie Nystad